Výchovná poradkyňa
„Svet je miestom, kde sa stretávame s inými ľuďmi a učíme sa od nich.“
Nelson Mandela
Kontaktovať ma môžete každý pracovný deň na hore uvedenom telefónnom čísle alebo kedykoľvek prostredníctvom emailu.
Čo je náplňou práce špeciálnej pedagogičky a prečo som tu?
Pravdepodobne si už počul/-a alebo si sa stretol/stretla s tým, že tvoj spolužiak, spolužiačka, kamarát, kamarátka je „dys“ alebo má problém so sústredením, je hyperaktívny/-a, je v „spektre“, je asperger, alebo aspergerka.
Hlavné úlohy a poslanie výchovného poradcu
- Výchovný poradca plní úlohy školského poradenstva v oblasti výchovy a vzdelávania a v oblasti problémového a delikventného vývinu detí
- Poskytuje metodickú a informačnú pomoc pedagogickým pracovníkom školy a rodičom – zákonným zástupcom dieťaťa
- Venuje špeciálnu pozornosť žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia, žiakom so špecifickými poruchami učenia, deťom s nadaním a talentovaným deťom
- Poskytuje konzultácie žiakom a zákonným zástupcom pri riešení výchovných a vzdelávacích problémov
- Sprostredkúva prepojenie školy s poradenskými zariadeniami a inými odbornými zariadeniami zaoberajúcimi sa starostlivosťou o deti
- Intenzívne spolupracuje a konzultuje jednotlivé problémy v triedach s triednym učiteľom a s vedením školy
- Úzko spolupracuje s CPPPaP, s ÚPSVaR v Malackách a regióne
- Zúčastňuje sa odborných seminárov, kurzov a školení
- Úzko spolupracuje a koordinuje činnosť špeciálneho pedagóga a školského psychológa pri práci s deťmi
- Koordinuje a sprevádza asistentov učiteľa pri činnosti s deťmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- V úzkej spolupráci s CPPPaP, vedením školy koordinuje proces integrácie detí so ŠVVP do bežných tried, priebežne prehodnocuje pokroky a úspechy či neúspechy integrácie
- Je osobou prvého kontaktu v prípade odoslania dieťaťa na psychologické vyšetrenie
Oznamy
Návrh na psychologické vyšetrenie podáva škola na základe podnetu rodiča alebo triedneho učiteľa po výslovnom súhlase zákonného zástupcu. Výchovný poradca spolu s triednym učiteľom vypĺňa návrh na presnejšiu identifikáciu a špecifikáciu výchovných či vzdelávacích problémov. Podpisom rodič vyjadruje súhlas so samotným vyšetrením, na ktoré ho pozýva poradenské zariadenie.
V prípade, že dieťaťu bolo doporučené začlenenie ako integrovaného dieťaťa s povinnosťou vypracovať individuálny výchovno-vzdelávací plán, rodič sa s týmto vyjadrením obráti na triedneho učiteľa. Ďalej nasledujú kroky v tejto postupnosti:
1/ rodič požiada o integráciu svojho dieťaťa osobitnou žiadosťou (tlačivo si vyžiada u triedneho učiteľa)
2/ pedagogická rada školy posúdi žiadosť o integráciu dieťaťa
3/ triedny učiteľ v úzkej spolupráci s výchovným poradcom a školským špeciálnym pedagógom vypracuje individuálny výchovno-vzdelávací plán (IVP) podľa pokynov CPPPaP a odovzdá na posúdenie školskému špeciálnemu pedagógovi
4/ výchovný poradca zakladá samostatnú zložku pre dieťa individuálne začlenené
5/ rodič má právo sa oboznámiť s IVP a súhlas na vzdelávanie dieťaťa podľa neho vyjadrí podpisom na samotnom IVP
6/ akékoľvek problémy, otázky či nejasnosti ohľadom integrácie zodpovedá výchovný poradca, rovnako posudzuje v spolupráci s rodičom a triednym učiteľom stav vzdelávania dieťaťa a jeho úspešnosť
7/ v prípade potreby môže triedny učiteľ alebo rodič dať podnet na rediagnostiku dieťaťa, ak vyvstane potreba upraviť IVVP podľa aktuálnych potrieb dieťaťa
8/ v celom procese individuálneho začlenenia výchovný poradca úzko spolupracuje so špeciálnym pedagógom a školským psychológom, pravidelne konzultuje prácu detí začlenených a detí so ŠVVP v rámci ich práce na predmetoch Rozvoja špecifických funkcií so špeciálnym pedagógom