Výchovné poradenstvo
- Hlavná stránka
- -
- Základná škola
- -
- Štúdium na ZŠ
- -
- Výchovné poradenstvo
Výchovná poradkyňa:
Mgr. Lucia Belanská
belanska.lucia@csmalacky.sk
0909 250 258
Hlavné úlohy a poslanie výchovného poradcu
- Výchovný poradca plní úlohy školského poradenstva v oblasti výchovy a vzdelávania a v oblasti problémového a delikventného vývinu detí.
- Poskytuje metodickú a informačnú pomoc pedagogickým pracovníkom školy a rodičom – zákonným zástupcom dieťaťa.
- Venuje špeciálnu pozornosť žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia, žiakom so špecifickými poruchami učenia, deťom s nadaním a talentovaným deťom.
- Poskytuje konzultácie žiakom a zákonným zástupcom pri riešení výchovných a vzdelávacích problémov.
- Sprostredkúva prepojenie školy s poradenskými zariadeniami a inými odbornými zariadeniami zaoberajúcimi sa starostlivosťou o deti.
- Intenzívne spolupracuje a konzultuje jednotlivé problémy v triedach s triednym učiteľom a s vedením školy.
- Úzko spolupracuje s CPP, s ÚPSVaR v Malackách a regióne.
- Zúčastňuje sa odborných seminárov, kurzov a školení.
- Úzko spolupracuje a koordinuje činnosť špeciálneho pedagóga a školského psychológa pri práci s deťmi.
- Koordinuje a sprevádza asistentov učiteľa pri činnosti s deťmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
- V úzkej spolupráci s CPP, vedením školy koordinuje proces integrácie detí so ŠVVP do bežných tried, priebežne prehodnocuje pokroky a úspechy či neúspechy integrácie.
- Je osobou prvého kontaktu v prípade odoslania dieťaťa na psychologické vyšetrenie.
INKLUZÍVNE VZDELÁVANIE
V rámci inkluzívneho prístupu poskytujeme na našom školu výchovu a vzdelávanie aj žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ŠVVP). ŠVVP dieťaťa určuje na základe diagnostiky zariadenie poradenstva a prevencie za účelom poskytovania podporného opatrenia vo výchove a vzdelávaní (PO) dieťaťu, ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia.
V rámci inklúzie sa snažíme o výchovu a vzdelávanie na základe rovnosti príležitostí a rešpektovania individuálnych osobitostí žiakov, ich výchovno-vzdelávacích potrieb a podporu aktívneho zapojenia do výchovno-vzdelávacej činnosti školy.
Naša škola poskytuje podporné opatrenia na úrovni 1. a 2.stupňa podpory v rámci možností školy v spolupráci pedagógov so ŠPT a jeho špeciálno-pedagogickými a odbornými zamestnancami. Podporné opatrenia uvedeného stupňa môže navrhnúť špeciálny pedagóg alebo odborný zamestnanec na podnet a žiadosť rodiča alebo vyučujúceho.
AKO POSTUPOVAŤ
1/ Ak problémy s výchovou či vzdelávaním indikuje rodič, kontaktuje triedneho učiteľa, špeciálneho pedagóga a následne po orientačnej diagnostike sú dieťaťu poskytované podporné opatrenia na úrovni školy.
Pokiaľ problémy pretrvávajú, resp. nastavené podporné opatrenia nie sú postačujúce, škola odporučí dieťa do starostlivosti CPP a postupuje podľa odporúčaní.
2/ Ak problémy vo výchove či vzdelávaní indikuje triedny učiteľ alebo vyučujúci, komunikuje so špeciálnym pedagógom a následne s rodičom. Postup je obdobný ako v bode 1.
3/ Ak je žiak diagnostikovaný v zariadení poradenstva a prevencie a je mu odporúčané vypracovanie IVP s poskytovaním podporných opatrení, IVP vypracúva triedny učiteľ v spolupráci s výchovným poradcom a špeciálnym pedagógom na základe odporúčaní a určených podporných opatrení uvedených v správe z diagnostického vyšetrenia CPP. IVP svojím podpisom odsúhlasí tak žiak, ako aj zákonný zástupca žiaka. Aktuálnosť IVP sa prehodnocuje spravidla raz za polroka, v prípade zmien sú tieto zmeny oznámené a odsúhlasené aj rodičom a samotným žiakom. Možnosti školy poskytovať odporúčané podporné opatrenia posudzuje a schválením vyjadrí riaditeľ školy.
Výchovný poradca je v celom procese inkluzívneho vzdelávania plne k dispozícii tak žiakom, ako aj učiteľom a rodičom. Ponúka rôzne formy spolupráce – od metodickej a informačnej, cez konzultačnú a poradenskú pomoc v rámci svojich možností a kompetencií.